W nowoczesnych autach świece i przewody zapłonowe coraz rzadziej wymagają interwencji mechaników. To nie powód, żeby o nich zapominać
Dawniej zamontowanie nowych świec zapłonowych podczas przeglądu było niemal tak oczywiste, jak wymiana oleju i filtrów. Teraz świece – w zależności od ich typu oraz tego, w jakim silniku są zastosowane – wytrzymują od 30 do nawet 100 tys. km. To sprawia, że coraz łatwiej o nich zapomnieć.
Tymczasem w nowoczesnych silnikach są nawet ważniejsze niż kiedyś. Brak zapłonu choćby w jednym cylindrze nie tylko zakłóca pracę jednostki, lecz także powoduje, że do katalizatora dostaje się niespalone paliwo, niszcząc ten element.
Usterkę czasem trudno zauważyć
Pierwszymi objawami wskazującymi na zużycie świec są słabsze osiągi i wzrost zużycia paliwa, ale kierowca może tego nie zauważyć, bo zmiany postępują powoli. Silnik czasem też coraz trudniej zapala lub nierówno pracuje na skutek tzw. wypadania zapłonów.
Przypadki, kiedy świeca zapłonowa całkiem przestaje działać, zdarzają się rzadko i zwykle towarzyszy im poważna awaria silnika, spowodowana np. tym, że kawałek elektrody oderwał się od świecy i wpadł do cylindra.
Równie ważne jak świece zapłonowe są przewody wysokiego napięcia oraz cewki zapłonowe. W nowych konstrukcjach cewki montowane są wprost na świecach, nie ma więc potrzeby stosowania przewodów – chociaż, podobnie jak w przypadku starszych konstrukcjach, zdarzają się problemy np. z uszkodzoną izolacją.
Nowych świec zapłonowych nie wolno dobierać na oko. Muszą odpowiadać zaleceniom producenta samochodu. Liczą się wymiary i kształt, a także tzw. wartość cieplna, która określa, w jakim zakresie temperatur świeca może pracować. W przypadku przewodów zapłonowych producenci zwykle nie podają interwału wymiany, ale na każdym przeglądzie należy sprawdzić ich stan.
Zdaniem eksperta – Wymieniać, ale na dobrze dobrane
Mimo całego postępu technicznego świece zapłonowe wciąż wymagają okresowych wymian. W większości aut nadal stosuje się świece standardowe, których trwałość producenci określają na 30 tys. km. Gołym okiem nie da się ocenić ich kondycji –z wyjątkiem sytuacji, kiedy ich uszkodzenia są ewidentne. Nie pozostaje więc nic innego, jak tylko przestrzegać zalecanych interwałów wymiany.
Bardzo ważny jest też odpowiedni dobór świec. Do naszego serwisu często trafiają auta, których silniki źle pracują, bo ktoś wcześniej zamontował nieodpowiednie świece. Ponieważ na oko nie da się też ocenić jakości świec, odradzam stosowanie tanich niemarkowych zamienników. Z powodu nieodpowiednich świec auto może znacznie więcej palić, a silnik jest narażony na poważne awarie.
O tym warto pamiętać
1. Świece należy wymieniać kompletami, zgodnie z zaleceniami producenta samochodu lub wytwórcy świec.
2. W silnikach z LPG warto skracać okresy między wymianami świec nawet o połowę, a wraz z nimi wymieniać też przewody zapłonowe.
3. Z wymianą świec należy zaczekać do momentu, aż silnik całkiem ostygnie.
Mimo całego postępu technicznego świece zapłonowe wciąż wymagają okresowych wymian. W większości aut nadal stosuje się świece standardowe, których trwałość producenci określają na 30 tys. km. Gołym okiem nie da się ocenić ich kondycji –z wyjątkiem sytuacji, kiedy ich uszkodzenia są ewidentne. Nie pozostaje więc nic innego, jak tylko przestrzegać zalecanych interwałów wymiany. Bardzo ważny jest też odpowiedni dobór świec. Do naszego serwisu często trafiają auta, których silniki źle pracują, bo ktoś wcześniej zamontował nieodpowiednie świece. Ponieważ na oko nie da się też ocenić jakości świec, odradzam stosowanie tanich niemarkowych zamienników. Z powodu nieodpowiednich świec auto może znacznie więcej palić, a silnik jest narażony na poważne awarie.