Żywotność opon jest uzależniona od wielu czynników, a jednym z nich jest przebieg. Kiedy wymienić opony?

Czynniki wpływające na wymianę opon

Zakup kompletu opon to, dla wielu kierowców, spory wydatek. Nic dziwnego, że już podczas zakupu zastanawiają się, ile kilometrów wytrzymają opony. Niestety wcale nie tak łatwo to oszacować, gdyż na żywotność opon wpływają różnorodne czynniki. Oto najważniejsze z nich:

  • Dominujący styl jazdy – osoby preferujące i praktykujące dynamiczny styl jazdy muszą liczyć się z tym, że opony będą zużywały się szybciej na skutek takiego, a nie innego poruszania się pojazdu. Szacuje się, że bardzo dynamiczna jazda sprawia, że wymianę opon trzeba zaplanować znacznie szybciej (po przejechaniu połowy kilometrów, którą mogą przejechać osoby jeżdżące spokojniej).
  • Liczba przejechanych kilometrów – przebieg ma bardzo duże znaczenie dla opon, ponieważ wpływa na ich bieżnik, ale też na ogólne zużycie i zmęczenie materiału. Szacuje się, że opony mogą wymagać wymiany po:

– 25 tysiącach kilometrów – gdy jeździ się bardzo dynamicznie.

– 50 tysiącach kilometrów – gdy jeździ się raczej spokojnie, czasami nieco dynamiczniej.

– 100 tysiącach kilometrów – gdy jeździ się bardzo spokojnie i rozważnie.

Warto pamiętać o tym, że są to tylko wartości szacunkowe, a ostateczna decyzja w kwestii konieczności wymiany opon powinna być uzależniona od ich ogólnego stanu technicznego oraz od pozostałych czynników.

  • Jakość samych opon – im opona solidniej wykonana, tym dłużej ma szansę posłużyć. To kwestia, która decyduje o przewadze większości opon markowych nad oponami budżetowymi.
  • Odpowiednia konserwacja i właściwe przechowywanie – staranna pielęgnacja opon, dbanie o nie podczas eksploatacji, jak również podczas przechowywania, to czynniki, które mogą znacząco przedłużyć żywotność opon.
  • Rok produkcji – im opona starsza, tym bardziej może tracić pierwotne parametry, dlatego wiek opony także ma duże znaczenie.
  • Dopasowanie opon do sezonu – trudno o większą szkodę dla opon niż użytkowanie ich niezgodnie z przeznaczeniem. Jeśli opony letnie będziemy eksploatowali zimą, poślizgi przy byle okazji są niemal pewne, a w dodatku gumy staną się bardzo sztywne. Jeśli opony zimowe będziemy eksploatowali latem, błyskawiczne ścieranie się bieżnika jest niemal gwarantowane.

To kilka najważniejszych czynników, które wpływają na to, jak starzeją się opony i kiedy funkcjonalne i bezpieczne gumy zamienią się w zużyte opony. Kiedy wymienić opony na nowe? Decyduje o tym kilka kwestii:

  • Uszkodzenia opon – jeśli opony noszą wyraźne ślady uszkodzeń, deformacji i tym podobne mankamenty, konieczna będzie wymiana opon na nowe. Jeśli mamy wątpliwości co do ich stanu technicznego, warto odwiedzić warsztat, w którym odbywa się także wulkanizacja.
  • Starty bieżnik – to kwestia, która nie powinna budzić żadnych wątpliwości, gdyż jeżdżenie na oponach z bieżnikiem poniżej 1,6 mm jest niedozwolone, a poza tym jest to niebezpieczne.
  • Wiek opon – jeśli mamy do czynienia z oponami o wieku ponad pięciu lat, warto zdawać sobie sprawę, że rekomendowany okres eksploatacji opon dobiega końca.

Co ile należy wymieniać opony letnie?

O tym, jak często wymieniać opony letnie, decydują te same czynniki, jakie wpływają na ogólną żywotność opon, ale nie tylko to. Przy zastanawianiu się nad żywotnością opon letnich warto uwzględnić ich specyfikę:

  • Opony letnie są sztywniejsze od zimowych – są wykonane z innych mieszanek gumowych i dlatego nie stają się bardzo miękkie podczas upałów. Ten fakt dobrze wpływa na ich żywotność, gdyż miękkie opony szybciej się wycierają.
  • Opony letnie są eksploatowane na suchej oraz na mokrej nawierzchni, nie są też tak głęboko ponacinane (mają mniej agresywny bieżnik), jak opony zimowe, dlatego ścierają się odrobinę wolniej.

To, ile kilometrów przejadą opony letnie zależy od ich stanu technicznego, zużycia bieżnika (gdy osiągnie głębokość 1,6 mm, należy bezzwłocznie zmienić opony), techniki jazdy i wielu innych kwestii. Szacuje się, że opony letnie są nawet do 30% żywotniejsze od opon zimowych podobnej klasy. Osoby jeżdżące w miarę spokojnie mogą zacząć myśleć o zmianie opon po około 50 tysiącach kilometrów (o ile stan techniczny opon nie pogorszy się wcześniej), a osoby jeżdżące bardzo szybko i dynamicznie powinny zainteresować się tym tematem znacznie wcześniej – nawet po zaledwie 25 tysiącach kilometrów.

Co ile należy wymieniać opony zimowe?

Opony zimowe także wymagają regularnego przeglądu, który pozwoli ustalić, kiedy nadejdzie właściwy czas na nowe opony. To, jaki przebieg na komplecie opon zimowych będzie możliwy, zależy od tych samych czynników, które wpływają na żywotność opon letnich, ale warto mieć na względzie także specyfikę opon zimowych i pamiętać o tym, że:

  • Opony zimowe mają od 15 do nawet 30% niższą żywotność niż opony letnie. To tylko szacunkowa wartość, gdyż wysokiej klasy opony zimowe mogą być porównywalne z oponami letnimi, ale warto pamiętać o tym, jaka jest ogólna tendencja.
  • Opony zimowe zużywają się szybciej, ponieważ są miększe i mają głębiej ponacinany bieżnik. To dwa czynniki, które generują wyższy opór toczenia, co pływa na silniejsze wycieranie się opon, co prowadzi do zaniku bieżnika i konieczności wymiany opon.
  • Choć jazda na oponach zimowych z bieżnikiem na poziomie 1,7 mm jest wciąż dozwolona (dopiero bieżnik na poziomie 1,6 mm obliguje kierowców do wymiany opon), to z pewnością nie jest bezpieczna zimą. W przypadku opon letnich i deszczu już można zauważyć gorszą przyczepność przy tej głębokości bieżnika, a w oponach zimowych, gdy pada śnieg, taki bieżnik to zdecydowanie zbyt mało. Szacuje się, że warto pomyśleć o zmianie opon zimowych, gdy bieżnik staje się płytszy niż 4 mm.

Średni przebieg na oponach zimowych nie będzie niższy niż na letnich, a przynajmniej nie o wiele niższy, jeśli nie będą one eksploatowane przy zbyt wysokich temperaturach (wówczas zetrą się jeszcze szybciej) i jeśli zadbamy o ich odpowiednią konserwację oraz przechowywanie.

Co ile należy wymieniać opony całoroczne?

Opony całoroczne są o tyle specyficzne, że są użytkowane przez cały czas aż do momentu, gdy zużyją się na tyle, by trzeba je było wymienić. Opony wielosezonowe są specyficzne także dlatego, że są przystosowane do bardzo różnorodnych i skrajnych warunków atmosferycznych. To nie pozostaje obojętne dla ich trwałości, gdyż ich bieżnik musi mieć optymalną konstrukcję, jak również całe opony muszą być wykonane z mieszanki, która wytrzyma zarówno bardzo wysokie, jak i bardzo niskie temperatury.

Na żywotność opon całorocznych wpływają wszelkie czynniki, które decydują o żywotności opon letnich i zimowych, a w dodatku to opony, na których przejeżdża się więcej kilometrów (gdyż są użytkowane bez przerwy). Średni przebieg na oponach tego typu wynosi około 50-60 tysięcy kilometrów, ale warto zwracać uwagę także na pozostałe sygnały, które świadczą o konieczności wymiany opon na nowe.

Wiek opony

Choć mogłoby się wydawać, że mały przebieg i niewielka eksploatacja jest dobra dla opon, gdyż będą mogły posłużyć o wiele dłużej, to w praktyce nie do końca tak to wygląda. Wiek opon to jeden z czynników, który wpływa na ich parametry – guma starzeje się i traci swoje właściwości.

Gdy opony mają już pięć lat (liczone od daty produkcji), warto uważniej się im przyglądać oraz sprawdzać ich stan techniczny, gdyż okres pięcioletni to szacunkowa żywotność opon, ale niektóre z nich mogą okazać się na tyle solidnie wykonane, że posłużą użytkownikowi nieco dłużej.

Nasz serwis zajmuję się również wymianą każdego rodzaju ogumienia.

Opony możesz zostawić w naszym hotelu opon, a my zadbamy o ich przechowywanie na najwyższym poziomie.

DWT Group ul. Pionierów 31, 41-706 Ruda Śląska