Prawie wszystkie auta poruszające się obecnie po drogach są wyposażone w komputer samochodowy. Jest to urządzenie konstrukcją podobne do komputera PC – składa się z niewielkiej skrzynki, w której zamknięte są sterowniki, pamięć oraz procesor. To właśnie komputerowi pokładowemu zawdzięczamy pojawiające się na desce rozdzielczej informacje o błędach, dzięki czemu wiemy, kiedy wskazana jest wizyta w serwisie.

Diagnostyka komputerowa – pomoc w lokalizacji usterek

W warsztacie mechanik podłącza do komputera samochodu specjalne urządzenie diagnostyczne poprzez gniazdo OBD. Odczytuje ono z pamięci sterownika silnika informacje o błędach, które są widoczne w postaci kodów. W latach 1998-2000 w Europie wprowadzono uniwersalne kodowanie błędów dla wszystkich samochodów, niemniej ich zinterpretowanie wymaga specjalistycznej wiedzy.

Przykładowo, kod P0171 informuje nas o zbyt ubogim składzie mieszanki paliwowej. Oznacza to, że ilość powietrza w stosunku do ilości paliwa jest za wysoka. Jednak przyczyn takiego stanu może być wiele, chociażby uszkodzenie sondy lambda, nieszczelność w układzie zasysania powietrza, uszkodzony przepływomierz lub pompa paliwa itd.

Diagnostyka komputerowa pozwala też na wykrycie usterek odpowiedzialnych za zwiększoną emisję spalin, takich jak:

  • wypadające zapłony,
  • ograniczona sprawność konwersji reaktora katalitycznego,
  • nieszczelny układ paliwowy,
  • wadliwie działające układy elektroniczne oraz czujniki sterujące pośrednio systemami silnika samochodu.

Znając możliwe źródła problemu, serwisant ma zawężone pole działania, dzięki czemu naprawa usterki przebiega znacznie szybciej.

Za pomocą diagnostyki komputerowej możemy też zweryfikować bezpieczeństwo naszego samochodu.

Błyskająca lampka poduszek może oznaczać usterkę w aż ośmiu obrębach:

  • obwodzie poduszki kierowcy,
  • obwodzie poduszki pasażera,
  • obwodzie części wspólnej poduszki kierowcy i pasażera,
  • obwodzie napinaczy pasów bezpieczeństwa,
  • obwodzie bocznej poduszki kierowcy,
  • obwodzie bocznej poduszki pasażera,
  • czujniku zderzenia bocznego strony kierowcy,
  • czujniku zderzenia bocznego strony pasażera.

Jak widać, sama informacja o błędzie na niewiele się zda. Do zlikwidowania problemu potrzebna jest jeszcze fachowa wiedza z zakresu mechaniki.

Diagnostyka przed zakupem nowego auta

Zdiagnozować warto nie tylko auto, które już posiadamy, ale także to, którego kupno planujemy. Przed zakupem nowego samochodu warto udać się do warsztatu w towarzystwie doradcy lub rzeczoznawcy motoryzacyjnego. Podłączenie pojazdu „pod komputer” przed jego zakupem pozwoli wykryć ewentualne usterki i sprawdzić ogólny stan techniczny bez konieczności rozbierania go na części. Badanie pozwoli wykryć ewentualne wady we wszystkich systemach znajdujących się w samochodzie.

Diagnostyka komputerowa zdemaskuje też popularne oszustwa nieuczciwych handlarzy, takie jak:

  • cofanie licznika,
  • podpinanie kontrolek niedziałającego ABS pod lampkę ciśnienia oleju,
  • montowanie emulatorów zepsutych układów,
  • zatajanie poważnej kolizji, którą odnotował komputer samochodu (CrashData).

Diagnostyka komputerowa to szybki i bezinwazyjny sposób na sprawdzenie stanu technicznego pojazdu i zlokalizowanie usterek. Pamiętajmy jednak, że badanie komputerowe to dla mechanika jedynie wskazówka odnośnie natury problemu z autem. Nawet najlepsze urządzenia diagnostyczne nie zastąpią wiedzy i umiejętności człowieka, niezbędnych do naprawy samochodu.

Źródło