Rosnące zaawansowanie elektroniki samochodowej przyczynia się nie tylko do większej funkcjonalności samochodów, ale jest też przyczyną awarii. Nieocenione okazuje się wsparcie elektromechanika będącego na bieżąco z najnowszymi rozwiązaniami oraz pracującego na specjalistycznym sprzęcie.

Elektromechanik a poprawna diagnoza

Diagnostyka komputerowa obecnie w znacznym stopniu ułatwia ustalenie przyczyny usterki, jednak nawet zaawansowane technologicznie testery wskazują jedynie możliwy zakres usterek. Wybrane kody błędów odnoszą się zwykle do kilku obszarów i mogą oznaczać kilka różnych awarii. W związku z tym w ustaleniu rzeczywistej przyczyny niesprawności decydująca jest wiedza i doświadczenie elektromechanika, który mimo identycznych objawów potrafi wskazać właściwe miejsce uszkodzenia.

Kłopotliwe naprawy elektromechanika:

  • ECU (komputer sterujący) – tu powszechne są uszkodzenia układów wykonawczych, przepięcia układu zasilania, uszkodzenia programowania i pamięci. Skutkiem awarii ECU są różne problemy z silnikiem (nieuruchamianie się, nierówna praca, większe zużycie paliwa),
  • sterowniki różnego typu – często winne są wady fabryczne, ale zdarza się, że sterownik ulega uszkodzeniu na skutek zwarć lub niewłaściwej modyfikacji auta np. montażu instalacji gazowej lub systemów alarmowych.

Jak pisaliśmy, w podobnych przypadkach doświadczony elektromechanik wykonuje naprawę sterowników zamiast ich wymiany. Często wystarczy wymiana jednego z niesprawnych elementów sterownika.

  • zawór EGR – jednoznaczne stwierdzenie usterki tego zaworu bywa utrudnione, gdyż objawy mogą przypominać awarie innych systemów (ciekawostką może być fakt, że gdyby nie presja ekologów samochody mogłyby funkcjonować bez zaworu EGR).

W takich sytuacjach poza diagnostyką komputerową elektromechanik musi wykonać dokładne oględziny instalacji.

Elektromechanik wobec zmian technologicznych

Rozwój motoryzacji postępuje bardzo szybko. Producenci wprowadzają zaawansowane technologicznie rozwiązania, które wymagają od elektromechanika dużej elastyczności przy naprawie elektroniki samochodowej w wybranych modelach aut. W niektórych przypadkach utrudnienia w naprawie wynikają z celowego działania producentów (pisaliśmy o tym we wspomnianym artykule o naprawie sterowników).
Wyzwania będące efektem rozwoju technologii:

  • wymiana akumulatora w autach segmentu D (w trakcie konieczne jest zamknięcie okien i drzwi. W przeciwnym razie po wymianie może nie działać otwieranie okien lub centralny zamek),
  • umiejscowienie czujników – wielokrotnie są one zamontowane w sposób nie tylko utrudniający dostęp, ale też podnoszący koszty naprawy. Producenci lokalizują też czujniki w ramach większych podzespołów lub w solidnych obudowach, w związku z czym ich demontaż wymaga specjalistycznych narzędzi i zdemontowania większych modułów,
  • wykorzystanie nowoczesnych narzędzi serwisowych – to wyzwanie bywa często kosztowne w skutkach. Przykładowo wymiana klocków hamulcowych w niektórych modelach wymaga specjalnego komputera serwisowego.

Wielu wyzwań elektromechanikom dostarczają sami kierowcy, którzy lekceważą niepokojące objawy i używają samochodów z niesprawną cewką zapłonową czy uszkodzonymi czujnikami. Zdarza się wreszcie, że na skutek źle wykonanych prac blacharskich do układów elektronicznych dostaje się woda, a zalanie powoduje nieodwracalne uszkodzenia.

Źródło