Sprawność poszczególnych elementów układu hamulcowego ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Niektóre z nich w sposób naturalny się zużywają i podlegają regularnej wymianie. Wśród nich są klocki hamulcowe, które w trakcie hamowania ścierają się. Częstotliwość wymiany klocków hamulcowych zależy od sposobu i stylu jazdy. Można je wymienić samodzielnie lub zlecić tę czynność fachowcom. Ważne jest, aby zrobić to prawidłowo, przestrzegając kilku istotnych zasad.

Hamulce bębnowe są coraz rzadziej montowane w nowoczesnych autach. Znacznie lepiej sprawdzają się hamulce tarczowe, które gwarantują lepszą efektywność hamowania i skuteczniej odprowadzają ciepło. Poza tym charakteryzują się mniejszą awaryjnością i są łatwiejsze w naprawie. Składają się z tarczy hamulcowe i kompletu klocków. Kiedy wymiana klocków hamulcowych jest konieczna i ile będzie Cię to kosztować?

Wymiana klocków hamulcowych – jak często?

Klocki hamulcowe wysyłają wyraźne sygnały, że należy je wymienić. Większość klocków wyposażonych jest w specjalne blaszki, które podczas hamowania wydają charakterystyczny dźwięk. Same domagają się wymiany na nowe. Jeżeli klocki hamulcowe nie posiadają blaszek, będą piszczeć podczas hamowania. W nowych autach wysokiej klasy są zamontowane dodatkowo systemy sygnalizujące zużycie klocków hamulcowych.

Możesz również regularnie sprawdzać grubość okładzin na klockach hamulcowych. Posiadają one rowki wskazujące stopień starcia okładzin. Przy mocno zużytych klockach jest on niewidoczny. Graniczna grubość okładziny wynosi 1,5 mm. Wymiana klocków hamulcowych jest ponadto uzależniona od liczby przejechanych kilometrów. Ma na to wpływ sposób eksploatacji pojazdu. Przy spokojnej jeździe po mieście klocki hamulcowe zaleca się wymienić co 30-50 tys. km. Jeżeli jeździsz po mieście, ale dynamicznie, to podlegają one wymianie co 10-20 tys. km. Spokojna jazda po trasie wymusza montaż nowych klocków po przejechaniu ok. 50-80 tys. km, a dynamiczna jazda po trasie maksymalnie po 50 tys. km. Nie bez znaczenia jest jakość klocków hamulcowych. W przypadku słabszych elementów będą sygnalizowały nam konieczność ich wymiany nawet po kilku kilometrach.

Samodzielna wymiana klocków hamulcowych

Klocki hamulcowe wybiera się z uwzględnieniem typu samochodu i układu hamulcowego. Aby odpowiednio je dopasować, skorzystaj z informacji obecnych w VIN. Klocki hamulcowe sprzedawane są w kompletach. Do najczęściej stosowanych należą klocki hamulcowe wykonane z mieszanek mineralnych. Najwięcej zapłacisz za klocki ceramiczne przeznaczone do aut klasy premium.

Aby samodzielnie wymienić klocki hamulcowe, potrzebować będziesz zestawu kluczy, podnośnika, drucianej szczotki, ściągacza, smarów i preparatu penetrującego. Jak wymienić klocki hamulcowe?

  1. Ustaw samochód na płaskiej, dobrze utwardzonej powierzchni
  2. Poluzuj śruby koła, podnieś auto z wykorzystaniem podnośnika i odkręć koło
  3. Weź płaski lub nasadowy klucz i odkręć zacisk. Łatwiej będzie, jeżeli wykorzystasz dodatkowo smar penetrujący
  4. Wepchnij mocno znajdujący się w zacisku tłoczek. Jeżeli również on wymaga wymiany, potrzebować będziesz specjalnego smaru do tłoczków
  5. Odczep zawleczki zabezpieczające okładziny, wyjmij je i wyczyść drucianą szczotką gniazda zaciskowe
  6. Smarem miedzianym nasmaruj prowadnice elementów ciernych
  7. Załóż nowe klocki hamulcowe
  8. Zamontuj zaciski
  9. Zamontuj koła
  10. Wymień klocki hamulcowe po drugiej stronie auta, postępując w ten sam sposób

Czy tylko klocki hamulcowe? Wymiana tarcz hamulcowych

Klocki hamulcowe to nie jedyny element układu hamulcowego, który się zużywa. Wymianie podlegają również tarcze hamulcowe. Jest to jednak czynność, którą wykonujemy 2-3 razy rzadziej. Tarcze hamulcowe pracują w bardzo trudnych warunkach – temperatura 600 st. Celsjusza, nagłe zmiany warunków jazdy i przeciążenia mechaniczne. Wymieniając klocki hamulcowe, sprawdź również stopień zużycia tarcz hamulcowych. Oba elementy ze sobą współpracują, a więc wzajemnie na siebie oddziałują. Odpowiadają za krótką i skuteczną drogę hamowania samochodu.

Podobnie jak w przypadku klocków hamulcowych ich wymiana jest uzależniona od stylu jazdy. Wymieniając klocki po przejechaniu 30 tys. km, wymiana tarcz hamulcowych powinna odbywać się po 60 tys. km. Również w ich przypadku możesz samodzielnie ocenić stopień ich zużycia. Tarcze hamulcowe mają dopuszczalną grubość, nie może być ona mniejsza niż 1 mm na każdej ze stron. Dopuszczalną grubość sprawdzisz na kołnierzu tarczy.

Po wymianie klocków hamulcowych i tarcz

Nowe elementy będą docierały się jeszcze przez kilkanaście kilometrów. To wymaga zmiany stylu jazdy. Po wymianie klocków hamulcowych lub/i tarcz, sprawdź poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku. Przez ok. 100 km unikaj gwałtownego hamowania. Po montażu nowych klocków hamulcowych praca pedału hamulca może wydawać się mniej naturalna. Jest to spowodowane większą ilością materiału, który poddawany jest ściskaniu w trakcie hamowania. Unikaj również ciągłego trzymania wciśniętego pedału hamulca po zatrzymaniu auta. Skutkuje to spadkiem współczynnika tarcia, co przekłada się na ograniczoną skuteczność hamowania. Ponadto tarcze hamulcowe szybciej zużywają się przy gwałtownym ich schładzaniu. Dochodzi do tego np. po wjechaniu w kałużę.

Sprawny układ hamulcowy pozwoli Ci jeździć bezpiecznie i w komfortowych warunkach. Pamiętaj więc o regularnej wymianie klocków hamulcowych. Nie lekceważ też innych elementów układu, które również mają wpływ na jakość i skuteczność hamowania.

Źródło